Manon - Massenet

HomeblogManon - Massenet

Manon
Jules Massenet (1842 - 1912)

Manon is een lyrische opera over de lotgevallen van de genotzuchtige Manon Lescaut en haar onmogelijke liefde voor de jonge edelman Des Grieux.

Ziet Manon kans om haar hang naar luxe te combineren met de liefde?
 Leest u vooral niet verder wanneer u verrast wilt worden tijdens de voorstelling. Beleef de opera Manon van Massenet tijdens een volledig verzorgde operareis met klassieke muziek reizen specialist Hannick Reizen

Manon - Massenet

Manon van Massenet: de feiten op een rij

Opéra-comique in vijf akten
Libretto: Henri Meilhac en Philippe Gille, naar de roman L’Histoire du Chevalier De Grieux et de Manon Lescaut (1731) van Abbé Prévost
Première: Parijs (Opéra-Comique), 19 januari 1884

Manon Lescaut sopraan
Lescaut, lid van de Koninklijke Garde, haar neef bariton
Le chevalier Des Grieux tenor
Le comte Des Grieux, zijn vader bas
De Brétigny, edelman bariton
Guillot de Morfontaine, minister van Financiën en oude losbol tenor
Pousette, Javotte en Rosette, toneelspeelsters sopraan, mezzo-sopraan en alt
De waard bariton

Amiens, Parijs en Le Havre, 1721

Eerste akte

Op de binnenplaats van een herberg in Amiens wachten de twee rijke Parijse burgers Guillot en De Brétigny in het gezelschap van de toneelspeelsters, Pousette, Javotte en Rosette, op hun middagmaal. Sergeant Lescaut informeert naar de aankomst van de postkoets uit Arras. Hij verwacht zijn nichtje Manon, die op wens van de familie voor haar opvoeding door hem naar een klooster gebracht moet worden. De postkoets komt aan en de betoverende Manon stapt uit. Een mengeling van onschuld en levendigheid, van gereserveerdheid en zelfbewustzijn straalt van haar af (aria: Je suis encore tout étourdie). Guillot maakt haar meteen het hof, maar het onschuldige meisje weet hier geen raad mee. Hij laat doorschemeren dat hij rijk is en dat zijn koets haar ter beschikking staat. Ze hoeft maar in te stappen en op hem te wachten. Lescaut gaat met vrienden spelen en drinken in de herberg. Hij waarschuwt Manon goed op te passen en geeft haar goede raad als zij wordt aangesproken door vreemde heren (aria: Regardez-moi bien dans les yeux). Ze bewondert de kleren en sieraden van de toneelspeelsters en zou net als zij willen zijn (aria: Voyons, Manon, plus de chimères). De chevalier Des Grieux - jong, knap, zwierig - komt in gedachten verzonken het plein op. Hij ziet Manon en wordt op slag verliefd op haar. Ze vertelt hem dat ze naar een klooster wordt gestuurd, omdat ze te veel van plezier houdt. Des Grieux roept dat hij dergelijke wreedheid zal verijdelen (duet: Et je sais votre nom…On m’appelle Manon). Samen stappen ze in de gereedstaande koest van Guillot en vluchten naar Parijs.

Tweede akte

Onder armoedige omstandigheden leven de twee jonge geliefden samen. Manon is bedrukt door de armoede. Des Grieux wil met Manon trouwen en schrijft zijn vader hierover (duet: On l’appelle Manon). Twee leden van de koninklijke garde dienen zich aan. De ene is Lescaut en de andere is de steenrijke edelman De Brétigny in een vermomming. De laatste maakt Manon al weken het hof en probeert haar over te halen zijn maîtresse te worden. De Brétigny heeft de vader van Des Grieux op de hoogte gesteld van de situatie en die wil nu zijn zoon komen ophalen. Manon doet geen enkele toezegging tegenover De Brétigny, maar waarschuwt Des Grieux ook niet (kwartet: Venir ici sous un déguisement). Des Grieux gaat nu de brief aan zijn vader op de post doen. Manon neemt bewogen afscheid van het tafeltje waaraan ze zo vaak gezeten hebben (aria: Adieu, notre petite table). Als Des Grieux terugkomt, ziet hij Manon als in een droom (aria: En fermant les yeux). Hij wordt met geweld ontvoerd door de afgevaardigden van zijn vader. Manon verlaat de gemeenschappelijke woning en wordt de maîtresse van De Brétigny. 

Derde akte

Eerste toneel
In het park Cous-la-Reine in Parijs is een kermis in volle gang. De toneelspeelsters, Guillot en Lescaut zijn aanwezig. De laatste zingt een lofzang op een zekere Rosalinde (aria: A quoi bon l’économie). Ook Manon en De Brétigny bevinden zich in de kring. Manon is de ongekroonde koningin en voelt zich gelukkig (aria: Je marche sur tous les chemins en de gavotte: Obéissons quand leur voix appelle). Zij vangt een gesprek op tussen de vader van Des Grieux en De Brétigny dat de chevalier zijn intrede zal doen in het seminarie van Saint-Sulpice. Guillot komt terug met het ballet van de Opéra, dat hij ter wille van Manon laat optreden. Hij hoopt hiermee Manon haar huidige minnaar afhandig te maken. Maar Manon toont weinig belangstelling. Heimelijk verlaat ze het gezelschap en haast zich naar Saint-Sulpice.

Tweede toneel
In het seminarie van Saint-Sulpice is Des Grieux gekleed in een soutane. Le comte Des Grieux, zijn vader, tracht tevergeefs hem af te laten zien om tot de geestelijke orde toe te treden (aria: Epouse quelque brave fille). Des Grieux, alleen achtergebleven, kan Manon niet uit zijn gedachten zetten (aria: Ah fuyer, douce image). Dan komt plotseling Manon binnen en bezweert hem haar liefde (duet: Toi! Vous!). Des Grieux verwijt haar dat zij zich niet aan haar woord heeft gehouden en zegt haar dat hij zich aan de gekozen weg naar de innerlijke rust wil vasthouden. Manon ontplooit al haar verleidingskunsten om haar vroegere geliefde terug te winnen. Eerst verzet hij zich tot het uiterste maar de liefde voor Manon overweldigt hem. Samen verlaten ze het seminarie (duet: Ah! Vien, Manon, je t’aime!). 

Vierde akte

In de speelzaal van het Hôtel de Transylvanie bevinden zich Lescaut en Guillot. Even later maakt ook Manon haar entree aan de arm van Des Grieux. Ze leven weer samen, maar Manon kan niet zonder luxe leven. Hun financiële situatie is niet rooskleurig en ze denken op deze plaats daar verandering in aan te brengen. Des Grieux betuigt haar hartstochtelijk zijn liefde (aria: Manon, sphinx étonnant). Guillot nodigt hem nu uit met hem te spelen. Manon is in deze omgeving in haar element en zingt een lied (aria: Ce bruit de l’or of A nous les amours et les roses). Guillot verliest voortdurend en maakt een opmerking dat Des Grieux wel vals zou spelen. Des Grieux wil hem te lijf gaan, maar Guillot gaat opgewonden heen. Even later komt hij terug met de politie. Hij wijst Des Grieux aan als dief en Manon als zijn medeplichtige. Dan verschijnt plotseling Le comte Des Grieux die de politie de opdracht geeft zijn zoon in verzekerde bewaring te nemen. Manon wordt door de zedenpolitie gearresteerd. 

Vijfde akte

Een landweg in de buurt van Le Havre. Door tussenkomst van zijn vader is Des Grieux vrijgelaten. Manon is echter als prostituee veroordeeld tot deportatie naar Louisiana. Des Grieux en Lescaut, die weten dat de groep vrouwen op transport langs deze weg zal komen, hebben hier post gevat. Des Grieux hoopt Manon te bevrijden door het konvooi aan te vallen. De poging mislukt echter. Wel lukt het Lescaut de sergeant om te kopen om Manon hier een uurtje achter te laten, met de belofte haar naar Le Havre te brengen. De groep gaat verder en Des Grieux en Manon ontmoeten elkaar voor het laatst. Weer verzekert Des Grieux haar dat hij haar zal bevrijden, maar Manon is aan het einde van haar krachten. Ze halen samen herinneringen op aan het geluk van hun liefde. Dan sterft Manon in de armen van Des Grieux met de woorden: Et c’est là l’histoire de Manon Lescaut!

Wilt u graag reageren op deze blog gebruikt u dan onderstaand formulier of bel ons op 070-3191929.



Brochure aanvragen