De achtergrond van Hannick-reisleider Eva Bengtsson

"Muziek is mijn passie en een groot deel van mijn leven. In mijn jeugd volgde ik vele masterclasses viool en kamermuziek in binnen- en buitenland. Kamermuziek bleef tijdens mijn studie viool aan de conservatoria van Maastricht en Utrecht de rode draad. Het orkestleven begon met Basel Sinfonietta en Het Residentie Bachorkest. Als orkestmusicus heb ik de mooiste muziek met wereldberoemde musici mogen spelen. Een fantastisch onderdeel van muziek is reizen. Rondom de repetities en concerten was er altijd tijd om zo veel mogelijk van de omgeving te beleven: Om vier uur 's morgens op om Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci te kunnen zien in Milaan of in Tokyo voor dag een dauw de Mt. Fuji vanuit alle windstreken bewonderen. Hoe mooi is deze combinatie om u iets te mogen meegeven over muziek en de musici en wellicht iets over de omgeving."

Ik vergezel u heel graag op uw reis door de muziek! Vraag hier uw brochure aan!

Enkele woorden van Eva Bengtsson over haar reizen

“Savonlinna, opera’s in de noordse zomernacht, in het 500-jarige slot, midden in een van de duizend meren van Finland – muziek in de pure natuur – dát is indrukwekkend!” (operafestival Savonlinna in het ongerepte Finland) 

“Als ik slechts één muziekwerk zo mogen meenemen naar… dan kies ik wellicht voor de Matthäus-Passion van J.S. Bach. Het grootste kunstwerk uit de protestantse kerkmuziek.” (Pasen in Bachstad Leipzig)

Hannick-reisleider Eva Bengtsson

Interview met Hannick-reisleider Eva Bengtsson

We legden Eva zeven vragen voor, van haar favoriete reis tot aan haar bezigheden in coronatijd. 

1 – Wanneer maakte je je eerste reis voor Hannick Reizen en hoeveel reizen heb je inmiddels geleid, Eva?
Mijn ‘maiden voyage’ was een voorjaarscruise in 2009 op de Rijn als lid van het Klassiek Cruisekwartet. Contact met ons publiek is belangrijk voor een musicus, het samen beleven van een uitvoering is zo belangrijk. Om echter een week lang met gasten en medemusici onze passie voor klassieke muziek en cultuur te delen was een openbaring! Ik was direct verkocht.
In de hoedanigheid als reisleider was ‘de eerste keer’ een prachtige reis naar de Ruhr-triënnale. Het reisgezelschap was een perfecte groep muziekliefhebbers, allen in voor spanning en vernieuwing. Ik had me maanden voorbereid voor de lezingen: Bach, Debussy Pelléas et Mélisande, oude danse - moderne ballet. Waar begin je met Bach en waar te eindigen? De opera van Debussy was ook een mooie uitdaging. Ik had nieuwe geluidsapparatuur aangeschaft en een Powerpoint presentatie gemaakt waarvoor ik een beamer nodig had… Als je als non-techneut met je apparatuur aankomt en er allerlei kabels en koppelingen nodig zijn, die met stekkers op de juiste plek ingeplugd moeten worden, ben je blij met ondersteuning van het hotelpersoneel. En, het allerbelangrijkste, een aandachtig publiek. Ik kan wel zeggen dat we als een heel hechte groep (en als ‘sisters in crime’) afscheid hebben genomen. Wat hebben we gelachen en ook (ik) een traantje gelaten.

2 - Wat is je mooiste reis geweest?
Dit is wel de lastigste vraag! Steevast roep ik bij elke nieuwe reis voor én na, dít is de allermooiste. Ik was zo blij toen ik dit voorjaar de vraag kreeg of ik weer de Ruhr-triënnale wilde leiden en toen Bantry, West Cork, kwam. Ik heb reizen naar New York en Sint-Petersburg mogen leiden, naar het muziekwalhalla Leipzig en cultuurstad Berlijn… Er valt niet te kiezen – allemaal ge-wel-dig!

3 - Wat is je favoriete bestemming?
“Naar het operafestival in het middeleeuwse kasteel van Savonlinna!” Toen ik deze zin las in de programmabeschrijving van mijn collega Leo den Oudsten, dacht ik: Oh, wat een kans! Wat vreselijk jammer dat de reis nu niet door kan gaan! Ik voel me verbonden met die Noordse ziel.
Wat mijn favoriete bestemming is, kan ik niet zeggen, al voelt het heel bijzonder om de tweede keer ergens heen te kunnen. Dit jaar had dat Leipzig en West Cork kunnen zijn en ik popelde om mijn reisgasten weer al het moois te laten zien.
De New York reis heb ik een aantal keren gedaan en dat was werkelijk fantastisch! Je mag dan delen in je ervaringen. Ik vrees dat ik aan missiedrang lijd…

4 - Welke reis moeten onze klanten absoluut maken?
Welke níet?? Mijn advies: Durf je comfortzone te verlaten, kies een reis waarvan je denkt: dat ken ik niet, nooit meegemaakt. Ik durf te wedden dat je met (een nog meer) verruimde blik en nieuwe inspiratie terugkomt.

5 - Wie is je lievelingscomponist?
Alweer een onmogelijke vraag. Hoewel, zonder J.S. Bach voor en na, geen Beethoven of Schubert of Prokofiev of mijn grote liefde Johannes Brahms. Als ik me voor een lezing verdiep in een stuk en componist raak ik verliefd. Die ontdekkingen zijn zo waardevol.

6 - Wat is je lievelingscompositie?
Talloze! Als je aan een stuk werkt in het orkest, op je viooltje of voor een lezing, ga je zo heerlijk de diepte in en ontdek je de bijzonderheden waardoor muziek gaat spreken. Als je een Brahms symfonie speelt, raakt dat je ziel en net zo is het met Verklärte Nacht van Schönberg en het Schumann Pianokwintet tweede deel. Zet dat maar even op en we verstaan elkaar.
Of luister even naar het Vorspiel Tristan und Isolde of uit Lohengrin. Aus Liebe uit de Matthäus…

7 – Waar houd je je zoal mee bezig in het dagelijks leven in het algemeen en tijdens deze coronacrisis in het bijzonder?
Ja, wat doe je zoal als uitvoerend musicus en wat doe je als je reizen niet doorgaan?
Eerst maak je grote plannen van alles wat je gaat doen. En het belangrijkste voor een musicus is dan grondig studeren… daarvoor is eindelijk uitgebreid tijd. Dus maak je een programma:
Toonladders, drieklanken, dubbelgrepen. Van alles wat Carl Flesch heeft voorgeschreven. Daarna staat uiteraard Bach op de lessenaar. Want u weet: “geen dag zonder Bach!” Mozart volgt, ik heb de D-groot uit de kast gehaald. Mendelssohn… en een stuk van Hindemith. Het lijkt wel een afstudeerprogramma. Hmm. Al gauw blijkt het te ambitieus. Ik kan u-r-e-n aan de toonladders spenderen. Soms is de concentratie aardig en klinkt het hoopgevend. Dan is het hoog tijd voor Bach. Oh wat is dat heerlijk! Als je uiteindelijk in een goede flow komt, voel je je zo gelukkig. De E-groot Partita maakt je zo blij. Dat doet me goed, die geluidstrillingen. Wist u dat componisten als Bach en Mozart bewust een bepaalde toonsoort kozen? Een viool krijgt een bepaald timbre wat het karakter van de muziek versterkt.
Van al die grootse plannen blijft er slechts een gedeelte over, want zonder een duidelijk doel is het toch moeilijk. Maar ik ben toch blij met de tijd voor gestructureerde studie. Klinkt dat saai? Ik kan u verzekeren dat het heerlijk is. Een beetje als goed opruimen. Doet iedereen in deze tijd.
En dan begint het toch te kriebelen. We moeten toch, juist nu, muziek brengen?! Wat kunnen we verzinnen? En dan zit je goed met musici. Creativiteit en drive borrelt. Wie zit er nu verlegen om een stukje afleiding, vermaak en vooral iets voor je ziel en hart? Mensen in de verzorgingshuizen bijvoorbeeld! Met collega’s hebben we in eerste instantie een kwartet gevormd, een programma uitgezocht en gerepeteerd, want dit kunnen we toch buiten brengen? Neen, helaas, drie max. Goed, trio dan, weer de muziekkast in duiken en wat leuke stukken via internet aanschaffen (ideaal tegenwoordig).
En duo kan ook, dus daarvoor is ook een leuk programma gemaakt samen met een collega violiste. Morgen zijn de eerste twee optredens. Best fris buiten, hopelijk doen de vingers wat ze moeten en kunnen de bewoners lekker buiten in het zonnetje zitten.
Straks mogen we gelukkig met meer mensen op een podium. Wellicht komen er vernieuwende ideeën om uit te proberen. Er is hoop, want ik denk dat we juist in deze tijden voor verbinding, troost, blijdschap en hoop kunnen zorgen.
Maar wat gaan we doen met groepsreizen? Dát heeft toch zo’n meerwaarde, samen beleven, samen de muziekhistorie en het muzikale heden uitdiepen.

Coda
Een paar concerttips voor thuis:
- Nina Stemme zingt Wagner's Wesendonck-Lieder met Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm.
https://www.konserthuset.se/play/nina-stemme--alan-gilbert/ 
- Grasduinen op de site van de Koninklijke Opera van Stockholm.
https://www.operanplay.se/en/ 
https://www.operanplay.se/en/performances/concerts 

Deze reisleid(st)er begeleidt de volgende muziekreizen:

Bekijk deze reis
Toppianisten en Mahler in Antwerpen
4-daagse Touringcarreis, vertrek 23 april
Brochure aanvragen