Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij? Stel uw vraag dan via ons contactformulier of bel 070 319 19 29.

 

Onderwerpen:
• ANVR
• Alleengaanden
• Calimiteitenfonds Reizen
• Betaling
• Essenties en preferenties
• Grensdocumenten
• Kleding
• Muziekvoorstellingen
• Noodgevallen
• Reisbescheiden
• Reisgeld
• Reserveren
• SGR
• Vervoer
• Verzekeringen


ANVR
Wat is de ANVR?
Hannick Reizen is aangesloten bij de ANVR. De Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is een brancheorganisatie van reisbureaus en reisorganisaties. Bij de ANVR aangesloten bedrijven bieden verschillende zekerheden, zoals de ANVR reisvoorwaarden, lidmaatschap van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Stichting Calamiteitenfond Reizen. Bij geschillen heeft u de mogelijkheid zich te wenden tot de Geschillencommissie Reizen.

Alleengaanden
Kan ik ook een 1-persoonskamer boeken?
Wij beschikken altijd over een aantal 1-persoonskamers omdat wij uit ervaring weten dat hier veel vraag naar is. Wanneer u een kamer voor eenpersoon wenst, dient u dit tijdens uw reservering aan te geven. Voor het gebruik van een 1-persoonskamer of een 2-persoonskamer voor alleengebruik wordt vrijwel altijd een toeslag berekend. Deze toeslag staat bij de reizen vermeld. Deze toeslag geldt normaliter voor de privacy is en niet zozeer voor meer comfort.

Waarom moet ik relatief veel betalen voor de 1-persoonskamer toeslag?
Deze toeslagen zijn in sommige landen bijzonder hoog. Vaak betreft het een toeslag voor tweepersoonskamers, die men afstaat voor alleengebruik. Ook kan het voorkomen dat er een belangrijke gebeurtenis plaatsvindt gedurende dezelfde periode dat wij dit hotel bezoeken, bijvoorbeeld een beurs of tentoonstelling waardoor de prijzen hoger uitvallen.

Calimiteitenfonds Reizen
Wat doet de Stichting Calamiteitenfonds Reizen voor u?
HANNICK REIZEN is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds.
Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
• (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calimiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
• de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt, indien wij
• als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. De bijdrage aan het Calamiteitenfonds bedraagt € 2,50 per boeking.

Betaling
Moet ik de volledige reissom vooraf betalen?
Pas als de reis doorgaat (zodra het minimum aantal deelnemers is bereikt) krijgt u de nota toegestuurd. De aanbetaling moet binnen 2 weken na de notadatum worden voldaan. De aanbetaling bestaat uit één derde deel van de reissom plus de annuleringsverzekeringspremie met poliskosten en de bijdrage Calamiteitenfonds.

Het restantbedrag dient 6 weken voor vertrek bij ons binnen te zijn.

Uitzonderingen:
Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek, dient u het gehele bedrag direkt na ontvangst van de nota aan ons over te maken.


Essenties en preferenties
Ik heb bepaalde wensen resp. eisen betreffende mijn reis. Kan ik deze van tevoren doorgeven?
WENSEN / PREFERENTIE
Heeft u bijzondere preferenties, zoals bepaalde voedingswensen, ten aanzien van uw kamer e.d., dan raden wij u aan deze bij boeking direct aan ons door te geven. Wij brengen vervolgens onze leveranciers hiervan op de hoogte. Wij kunnen u helaas geen garantie geven, maar we zullen wel ons uiterste best doen zo goed mogelijk rekening te houden met uw wensen.
EISEN / ESSENTIE
Als een speciale voorkeur zo belangrijk is dat het al of niet boeken van een reis er van afhangt, dan spreken we van een 'essentie'. Maakt u in dat geval bij boeking duidelijk dat uw verzoek van essentieel belang is!
Als blijkt dat uw verzoek niet kan worden ingewilligd, komt er geen boeking tot stand. Voor essentie-aanvragen berekenen wij EUR 25,- per boeking.

Grensdocumenten
Heb ik ook een visum nodig?
Voor vrijwel alle bestemmingen binnen Europa is geen visum nodig. Alleen voor Rusland heeft u naast een paspoort ook een visum nodig om het land binnen te komen. Daarnaast verplicht Turkije de reizigers op de luchthaven een visum à €15,- te kopen.
In veel landen buiten Europa is een visum wel verplicht. Indien dit het geval is, zullen wij u hier tijdig van op de hoogte brengen en bemiddelen wij graag bij uw visumaanvraag.


Wat is ESTA-reistoestemming?
Deze reistoestemming is een aanvulling op de informatie die u voor de US Customs and Border Protection Authority moet invullen wanneer u naar de Verenigde Staten vliegt. De informatie die u moet verstrekken is gelijk aan de informatie die u voorheen tijdens de vlucht invulde op het groene Aankomst/Vertrekformulier I-94. De ESTA-reistoestemming vervangt dit formulier.

Als u naar de Verenigde Staten reist met een elektronisch paspoort dat is uitgegeven door een land dat onder het Visa Waiver Programma valt, dan moet u een ESTA-reistoestemming aanvragen (Het Visa Waiver Programma geldt o.a. voor Nederland.). U dient dit bij voorkeur uiterlijk 72 uur voor vertrek te doen. Hierna kunt u nog wel ESTA-reistoestemming aanvragen, maar als u geen toestemming krijgt, heeft u wellicht niet genoeg tijd om de benodigde visa alsnog aan te vragen.

Het aanvragen van een ESTA-reistoestemming kost USD 14, ongeveer EUR 10,50. U hoeft dit bedrag alleen voor uw ESTA-aanvraag te betalen als u een nieuw paspoort heeft, of als uw vorige ESTA-reistoestemming verlopen is.

Met ingang van 12 januari 2009 is de ESTA-reistoestemming verplicht. Zorg ervoor dat u de ESTA-reistoestemming op tijd aanvraagt. Indien u de ESTA-reistoestemming niet aanvraagt, kan u de toegang tot de Verenigde Staten worden geweigerd.

Belangrijk: Bij het aanvragen van ESTA dient u erop te letten dat u de gegevens invoert zoals deze in uw paspoort staan vermeld.

Wat moet ik doen?
De ESTA-reistoestemming is aan te vragen op de ESTA-website van de US Customs and Border Protection. U dient dit zo vroeg mogelijk, maar minstens 72 uur voor uw vertrek, te doen. Het invullen van de aanvraag duurt ongeveer 15 minuten per persoon.

Een ESTA-reistoestemming wordt meestal onmiddellijk gegeven, maar dit kan ook tot 72 uur duren. Na goedkeuring van uw aanvraag voor een ESTA-reistoestemming ontvangt u een referentienummer. Vergeet niet de reactie op uw ESTA-aanvraag te printen. U heeft het referentienummer namelijk nodig om uw ESTA-informatie te wijzigen als uw paspoort verloopt.

De ESTA-reistoestemming is twee jaar geldig. Gedurende deze twee jaar kunt u zo vaak als u wilt naar de VS reizen, totdat een of meerdere antwoorden op de JA/NEE-vragen in uw ESTA-aanvraag veranderen, of totdat uw paspoort verloopt.

Het kan gebeuren dat u niet direct een ESTA-reistoestemming krijgt. In dat geval wordt u geadviseerd om met behulp van het ESTA-aanvraagnummer na te kijken of de toestemming voor vertrek alsnog wordt gegeven. Doet u dit vooral tijdig omdat er een kans is dat u wordt verwezen naar de ambassade of het consulaat van de V.S. Wij raden u aan om een uitdraai van de reactie op uw ESTA-aanvraag mee te nemen naar de luchthaven van vertrek.

Aanvragen op website: http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/
(klik vervolgens op apply here)

Let op: voor het aanvragen van de ESTA wordt er gevraagd om het adres van het hotel en de vluchtgegevens.

Wat voor soort reisdocumenten heb ik nodig?
Een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart zijn voldoende voor:
Andorra, België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Hongarije*, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Turkije, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.
In al deze landen kunt u natuurlijk ook terecht met een geldig paspoort.
*Voor Hongarije geldt dat de luchtvaartmaatschappij als eis stelt dat uw grensdocument nog minimaal 3 maanden geldig moet zijn tot na uw terugkomst in Nederland.
Voor Rusland moet het paspoort nog minimaal 3 maanden geldig zijn vanaf het geplande einde van het bezoek.
U bent zelf verantwoordelijk voor de juiste reisdocumenten.

Kleding
Wat voor kleding is passend op te dragen naar de operavoorstellingen?
In uw reisbescheiden geven wij een kledingadvies. Deze ontvangt u ongeveer 3 weken voor vertrek.
In de meeste theaters geldt nette tot chique kleding.
In de volgende operahuizen is chique kleding van toepassing (avondkleding is niet verplicht, maar kan heel goed): Scala in Milaan, Staatsopera in Wenen, MET in New York, Grosses Festspielhaus tijdens de Salzburger Festspiele, Staatsoper Munchen.
Over het algemeen kan gezegd worden dat bij openluchtvoorstellingen zoals in Verona of tijdens het Puccini Festival de festivalbezoekers veelal gekleed gaan in nette zomerse kleding. Het is aan te raden om ook iets warms mee te nemen voor de koele avonden (later op de avond kan het wat fris worden).
Tijdens de decemberreizen kan het door winterse omstandigheden glad en glibberig zijn. Wij adviseren u daarom goed schoeisel mee te nemen.

Muziekvoorstellingen
In welke taal worden de opera's gezongen?
In de theaters worden de opera's meestal (voor 98%) gezongen in de originele taal van de opera.
Uitzonderingen hierop zijn o.a.:
- Wenen Volksoper: veelal Duits gezongen
- Budapest Erkel Theater: vaak Hongaars gezongen

Op het opera/concertticket staat een lagere prijs, hoe kan dat?
Op het ticket dat u overhandigd krijgt staat de kale prijs zonder reserveringskosten e.d. Wij hebben voor u goede entreebewijzen voor de voorstellingen gereserveerd.

In veel operahuizen, zoals de Staatsopera of Volksopera in Wenen, de Scala in Milaan e.d. worden geen kaartjes tegen de op het ticket vermelde prijs verkocht.

Onze prijzen worden gequoteerd inclusief de in deze theaters geldende reserveringskosten en voorverkooptoeslagen. Deze toeslagen verschillen per theater, en kunnen soms oplopen tot 30% op de ticketprijs. Boeken via Hannick Reizen voorkomt teleurstellingen en lange wachttijden bij de kassa. De annuleringskosten voor geannuleerde tickets bedragen altijd 100%.

De Scala
Een eerste categorie ticket kan zowel een zaalzitplaats (Platea) zijn, maar kan ook een zitplaats zijn in een van de boxen (1ste, 2de, 3de, 4de etage eerste of tweede rij). Wij verzoeken altijd om zitplaatsen in de zaal, maar krijgen niet die garantie. Reserveringen voor de Scala kunnen wij alleen maken op basis van categorie en niet op basis van stoelplaats. Hoewel er duidelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge plaatsen, is het voor Hannick Reizen niet mogelijk om de garantie op een bepaalde rij stoelen te krijgen. Helaas is het dus niet altijd mogelijk deze wens ingewilligd te krijgen.

Traditionele of moderne uitvoering?
De een prefereert een traditionele uitvoering, de ander een moderne. Uiteraard is het prettig van te voren te weten wat voor een soort uitvoering het betreft. Helaas is hier niet altijd eenduidig antwoord op te geven, aangezien de meningen verschillen over wat nu precies modern en wat nu precies traditioneel is.
Daarnaast weet het theater bij nieuwe ensceneringen / producties vaak niet hoe het eruit gaat zien, pas na de première weet men meer. Wij proberen zoveel mogelijk informatie te verstrekken over wie de voorstelling regiseert en hoe de enscenering is. Zodra er meer informatie over de uitvoering van een voorstelling bekend is, zullen wij deze bij de reisbeschrijving toevoegen.
U kunt natuurlijk ook altijd bij ons navragen of er al meer bekend is.

Wat gebeurt er als het regent tijdens een openluchtvoorstelling?
VERONA:
Als het voorafgaand aan de voorstelling al regent, dan krijgt u uw geld terug (de op het ticket vermelde prijs, dus zonder reserveringskosten). Begint het tijdens de uitvoering te regenen, wordt de voorstelling even onderbroken om af te wachten of het opklaart. Mocht de voorstelling vervolgens definitief worden afgelast, dan worden er geen kosten vergoed. Het afgelasten van een uitvoering die al bezig is, gebeurt echter hooguit een keer per seizoen.

PUCCINIFESTIVAL:
Het regent hier vrijwel nooit. De regeling is gelijk aan die van Verona.

BREGENZER FESTSPIELE:
Wij hebben altijd Hauskarten gereserveerd. Dat betekent dat u bij slecht weer de concertante uitvoering in het Festspielhaus in Bregenz bijwoont.

SAVONLINNA OPERA FESTIVAL:
In Savonlinna zijn de tribunes overdekt. Warme kleding is wel aan te raden.

Voor informatie over andere openluchtfestivals kunt u ons altijd bellen.

Wat voor zitplaatsen heb ik tijdens de voorstellingen?
Onze reizen kenmerken zich o.a. door goede theaterplaatsen. Wij hebben meestal 1e of 2e categorie kaarten voor u gereserveerd.

Noodgevallen
Wat te doen in Noodgevallen?
Wanneer u met ons op reis bent en er doet zich een noodgeval voor, dan staat onze reisleiding uiteraard voor u klaar. Mocht u zonder reisleiding op reis zijn, dan is Hannick Reizen 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.

Voor noodgevallen buiten kantooruren is er 24 uur per dag een speciale noodtelefoon beschikbaar. Het noodgevallen nummer is 06 - 53 22 81 88.
Mocht er een keer een afwijkend nummer van toepassing zijn, dan wordt dit op het antwoordapparaat bekend gemaakt.

Reisbescheiden
Wanneer ontvang ik de reisbescheiden?
Ongeveer 2 weken voordat u op reis gaat, ontvangt u van ons de reisbescheiden. In deze reisbescheiden vindt u onder andere het dagprogramma, een adressenlijst voor thuisblijvers, uitgebreide informatie over de betreffende muziekvoorstellingen en de bestemming waar u naar toe gaat. Als u een groepsreis heeft geboekt ontvangt u tevens een deelnemerslijst.

De vliegtickets
Indien u een trein- of een vliegreis heeft geboekt, sturen wij u ca. 8 dagen voor vertrek de tickets toe.

De muziektickets
Bij een groepsreis ontvangt u de muziektickets ter plaatse van de reisleiding. Heeft u een individuele reis geboekt? Dan krijgt u de muziektickets thuis gestuurd of worden deze voor u in het hotel klaar gelegd. U krijgt hier vooraf altijd duidelijke informatie over

Reisgeld
Hoeveel geld moet ik meenemen op reis?
Dit is per reis verschillend. De meeste maaltijden en entrees zijn inbegrepen, dus het gaat met name om de lunches en uw persoonlijke uitgaven. Dit bedrag is afhankelijk van wat uzelf wilt uitgeven aan souvenirs, drankjes e.d. De ervaring leert ons dat u ongeveer € 45,- per persoon per dag kunt aanhouden.

Kan ik ter plaatse geld wisselen of pinnen?
U kunt vrijwel in ieder land geld pinnen of, indien van toepassing, geld wisselen.
Meestal kunt u buitenlands geld bij terugkeer in Nederland weer omwisselen.
Sommige valuta zijn niet of moeilijk in Nederland verkrijgbaar en dient u daarom pas in het land zelf te wisselen (bv. de Poolse Zloty's en de Tsjechische Kronen).
Dit kan op de volgende manieren:
- op de luchthaven
- in het hotel is meestal ook een mogelijkheid om geld om te wisselen
- pinnen (dit is veruit de goedkoopste manier en in vrijwel elke stad zijn pinautomaten aanwezig)

SGR
Is Hannick Reizen aangesloten bij SGR?
Vanzelfsprekend is Hannick Reizen aangesloten bij de SGR, de Stichting Garantiefonds Reisgelden, lidnummer 1881. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.

Vervoer
Hoe kan ik makkelijk parkeren op Schiphol?
Reist u met uw eigen auto naar Schiphol? Dan is veilig kunnen parkeren een geruststellende gedachte. Door vooraf Schiphol smart parking te reserveren kunt u voordelig op de officiële parkeerplaats van Schiphol parkeren gedurende uw reis. Daarnaast heeft Schiphol recent de service Schiphol holiday valet gelanceerd. Voor deze dienst betaalt u iets meer, maar u rijdt direct naar de vertrekhal en kunt dus zonder extra transfertijd op reis. Een gekwalificeerde medewerker van Schiphol zorgt vervolgens voor het parkeren van uw voertuig. Wilt u deze en andere parkeerplaatsen graag vergelijken? Kijk dan op parkeerprijzen.nl, www.parkerenschiphol.nl of www.langparkerenschiphol.nl.

Hoe word ik Flying Blue member van KLM?
Bent u nog GEEN Flying Blue member?
U vraagt het lidmaatschap makkelijk aan. U betaalt dan geen kosten voor het vervoeren van ruimbagage. Het aanvragen van een Flying Blue nummer is gratis. Doe het nu direct via de website van de KLM.
>Vul dit formulier in:
Word Flying Blue member, profiteer van de voordelen. Vul het formulier nu direct in.
U vult uw naam, adres, woonplaats, email-adres, geboortedatum en een 4-cijferige code (door u zelf in te vullen) in. Gegevens zijn persoonsgebonden en gelden voor 1 persoon.
>Na aanmelding ontvangt u een bevestigingsmail met o.a. het Flying Blue nummer. Dit nummer geeft u door aan Hannick Reizen.
Hannick Reizen noteert uw Flying Blue nummer in ons reserveringssysteem, zodat wij uw nummer ook voor toekomstige KLM/Air France-vluchten direct beschikbaar hebben.

Kan ik met mijn e-ticket thuis online inchecken?
Veel luchtvaartmaatschappijen geven tegenwoordig e-tickets uit. Voor u als reiziger betekent dit dat u slechts een geprint reisschema met relevante gegevens betreffende uw reservering ontvangt.
Vaak kunt u met deze gegevens thuis, ca. 24 uur voor vertrek, alvast inchecken. U kiest dan van achter uw computer uw vliegtuigstoel uit en kunt zelf uw instapkaart printen. Op Schiphol hoeft u slechts uw bagage af te geven en kunt vervolgens gelijk naar de douanecontrole. Wij raden u aan om op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij te kijken of u online kunt inchecken.
Bij groepsreserveringen is het niet altijd mogelijk om vooraf thuis al online in te checken.
U dient erop attent te zijn dat u alleen voor uzelf incheckt en niet voor de overige deelnemers.
Namen op het e-ticket
Het is heel erg belangrijk dat u, bij boeking van een vliegreis, uw naam conform paspoort aan ons doorgeeft.
Het wijzigen van de naam op het ticket brengt extra kosten met zich mee.

Wanneer krijg ik de vliegtickets thuisgestuurd?
U krijgt uw vliegtickets (veelal e-tickets) ca. 6 dagen voor vertrek thuisgestuurd.

Wat kost ruimbagage bij KLM?
KLM heeft sinds april 2013 haar bagageregels veranderd. Het meenemen van ruimbagage op Europese vluchten is een betaalde keuzemogelijkheid voor passagiers die Economy Class reizen.
Bij Hannick Reizen kunt u bij KLM als lid van Flying Blue 1 koffer (p.p., max. 23 kg) zonder extra kosten inchecken. Zonder Flying Blue dient u echter € 50,- per koffer per retourvlucht te betalen. Geef uw Flying Blue nummer bij boeking direct aan ons door. Wij noteren deze in uw klantendossier.
Heeft u nog geen Flying Blue nummer? Vraag deze per omgaande gratis aan via de website van KLM en geef uw nummer aan ons door. Belangrijk om te weten: is uw Flying Blue-nummer niet bekend bij Hannick Reizen op het moment van het versturen van de factuur voor uw reis, dan brengen wij u de
€ 50,- bagagetoeslag in rekening. Let op: achteraf kan deze toeslag niet meer in mindering worden gebracht. Uw Flying Blue-nummer geldt dan wel voor alle toekomstige vluchten met KLM.

Contactgegevens Flying Blue
Voor vragen kunt u contact opnemen met Flying Blue.
Telefoonnummer.: 0900 040 0252

Let op: uw naam op uw Flying Blue nummer dient overeen te komen met uw naam conform het paspoort en uw e-ticket!

Verzekeringen
Wat is het voordeel van een reisverzekering?
Een reisverzekering verzekert u voor de eventuele medische kosten en schade tijdens uw reis. Mocht u in het buitenland in het ziekenhuis terechtkomen, dan worden de medische kosten vergoed. Veel reizigers gaan ervan uit dat de ziektekostenverzekering deze kosten ook vergoedt, maar dit is helaas niet het geval. De ziektekostenverzekering vergoedt doorgaans alleen de medische kosten zoals ze in Nederland zouden zijn. De kosten zijn in het buitenland meestal veel hoger dan in Nederland.
Naast deze medische kosten bent u met een reisverzekering verzekerd tegen schade. Dit betreft meestal een jas, fotocamera etc. die gestolen kan worden.
Let op: onze voordelige doorlopende reis- en annuleringsverzekering
Steeds meer klanten kiezen voor de doorlopende reis- en annuleringsverzekering die Hannick Reizen aanbiedt in samenwerking met Mondial Assistance (voorheen Elvia). Wie geregeld op reis gaat, is met deze verzekering het hele jaar door goed verzekerd en bespaart tegelijkertijd tientallen euro's aan premie. Bel of mail ons voor een informatieset over deze voordelige verzekering.

Wat kost een reis- of annuleringsverzekering mij?
Voor de kosten van onze verzekeringen verwijzen wij naar de 'prijsberekening' op onze website.
Of bel ons hierover. Wij informeren u graag.