Hieronder vindt u een overzicht van antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag en het antwoord daarop er niet bij? Stel uw vraag dan via ons contactformulier of bel 070 – 319 19 29. Wij zijn u graag van dienst.

Onderwerpen
• ANVR
• Alleengaanden
• Betaling
Calamiteitenfonds Reizen

• Essenties en preferenties
• Grensdocumenten
• Kleding
• Muziekvoorstellingen
• Noodgevallen
• Reisbescheiden
• Reisdagen
• Reisgeld
• Reisgezelschap
• Reisleiding
• Reserveren
• SGR
• Speciale labels
• Verblijf
• Vervoer
• Verzekeringen


ANVR

• Wat is de ANVR?
Hannick Reizen is aangesloten bij de ANVR. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is een brancheorganisatie van reisbureaus en reisorganisaties. Bij de ANVR aangesloten bedrijven bieden verschillende zekerheden, zoals de ANVR reisvoorwaarden, lidmaatschap van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Bij geschillen heeft u de mogelijkheid zich te wenden tot de Geschillencommissie Reizen.

Alleengaanden

• Ik wil graag boeken voor een reis, maar ik ben alleen. Gaan er veel mensen zonder reisgenoot mee?
Veel van onze klanten reizen alleen. Wij zorgen er ook altijd voor dat er een aantal kamers beschikbaar zijn voor mensen die alleen reizen.

• Kan ik ook een 1-persoonskamer / 2-persoonskamer voor alleengebruik boeken?
Wij beschikken altijd over een aantal 1-persoonskamers / 2-persoonskamers voor alleengebruik, omdat wij uit ervaring weten dat hier veel vraag naar is. Wanneer u een kamer voor één persoon wenst, dient u dit tijdens uw reservering aan te geven. Voor een 1-persoonskamer / 2-persoonskamer voor alleengebruik wordt vrijwel altijd een toeslag berekend. Deze toeslag staat bij onze reizen vermeld. Deze toeslag geldt normaliter voor de privacy en niet zozeer voor meer comfort.

• Waarom moet ik relatief veel betalen voor de kamer voor één persoon?
Deze toeslagen zijn in sommige landen bijzonder hoog. Vaak betreft het een toeslag voor 2-persoonskamers, die men ter beschikking stelt voor alleengebruik. Ook kan het voorkomen dat er een belangrijke gebeurtenis plaatsvindt gedurende dezelfde periode dat wij in dit hotel verblijven, bijvoorbeeld een beurs of tentoonstelling, waardoor de prijzen hoger uitvallen.

Betaling

• Moet ik de volledige reissom vooraf betalen? / Wat moet ik aanbetalen?
Na ontvangst van de bevestiging c.q. factuur dient iedere aangemelde passagier een bedrag (aanbetaling) te voldoen gelijk aan 15% van de totaal overeengekomen reissom vermeerderd met de non-refundable reiselementen, zoals de toegangskaarten van de muziekvoorstellingen en eventueel vliegtickets, en de premie van de annuleringsverzekering met poliskosten en de bijdrage aan het Calamiteitenfonds. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor aanvang van de reis in ons bezit zijn.

• Wanneer dien ik de reissom te betalen?
Het restantbedrag dient zes weken voor vertrek bij ons binnen te zijn. Uitzonderingen hierop zijn boekingen binnen zes weken voor vertrek, dan dient u het gehele bedrag direct na ontvangst van de nota aan ons over te maken.

Calamiteitenfonds Reizen

• Wat doet de Stichting Calamiteitenfonds Reizen voor u?
Hannick Reizen is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
• (een deel van) uw reissom terugkrijgt, indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren
• de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt, indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of moeten repatriëren
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. De bijdrage aan het Calamiteitenfonds bedraagt € 2,50 per boeking.

Essenties en preferenties

• Ik heb bepaalde wensen respectievelijk eisen betreffende mijn reis. Kan ik deze van tevoren doorgeven?

WENSEN / PREFERENTIE
Heeft u bijzondere preferenties, zoals bepaalde voedingswensen, wensen ten aanzien van uw kamer e.d., dan raden wij u aan deze bij boeking direct aan ons door te geven. Wij brengen vervolgens onze leveranciers hiervan op de hoogte. Wij kunnen u helaas geen garantie geven, maar we zullen wel ons uiterste best doen zo goed mogelijk rekening te houden met uw wensen.

EISEN / ESSENTIE
Als een speciale voorkeur zo belangrijk is dat het al dan niet boeken van een reis er van afhangt, dan spreken we van een 'essentie'. Maakt u in dat geval bij boeking duidelijk dat uw verzoek van essentieel belang is! Als blijkt dat uw verzoek niet kan worden ingewilligd, komt er geen boeking tot stand. Voor essentie-aanvragen berekenen wij € 25,- per boeking.

Grensdocumenten

• Heb ik ook een visum nodig?
Voor vrijwel alle bestemmingen binnen Europa is geen visum nodig. Alleen voor Rusland heeft u naast een paspoort ook een visum nodig om het land binnen te komen. Daarnaast verplicht Turkije de reizigers op de luchthaven een visum à € 15,- te kopen. In veel landen buiten Europa is een visum wel verplicht. Indien dit het geval is, zullen wij u hier tijdig van op de hoogte brengen en bemiddelen wij graag bij uw visumaanvraag.

• Wat is ESTA-reistoestemming?
Deze reistoestemming is een aanvulling op de informatie die u voor de US Customs and Border Protection Authority moet invullen wanneer u naar de Verenigde Staten vliegt. De informatie die u moet verstrekken is gelijk aan de informatie die u voorheen tijdens de vlucht invulde op het groene Aankomst/Vertrekformulier I-94. De ESTA-reistoestemming vervangt dit formulier.

Als u naar de Verenigde Staten reist met een elektronisch paspoort dat is uitgegeven door een land dat onder het Visa Waiver Programme valt, dan moet u een ESTA-reistoestemming aanvragen. (Het Visa Waiver Programme geldt o.a. voor Nederland.) U dient dit bij voorkeur uiterlijk 72 uur voor vertrek te doen. Hierna kunt u nog wel een ESTA-reistoestemming aanvragen, maar als u geen toestemming krijgt, heeft u wellicht niet genoeg tijd om de benodigde visa alsnog aan te vragen.

Het aanvragen van een ESTA-reistoestemming kost USD 14,-, ongeveer € 10,50. U hoeft dit bedrag alleen voor uw ESTA-aanvraag te betalen als u een nieuw paspoort heeft, of als uw vorige ESTA-reistoestemming verlopen is.

Met ingang van 12 januari 2009 is de ESTA-reistoestemming verplicht. Zorg ervoor dat u de ESTA-reistoestemming op tijd aanvraagt. Indien u de ESTA-reistoestemming niet aanvraagt, kan u de toegang tot de Verenigde Staten worden geweigerd.

Belangrijk: Bij het aanvragen van de ESTA-reistoestemming dient u erop te letten dat u de gegevens invoert zoals deze in uw paspoort staan vermeld.

Wat moet ik doen?
De ESTA-reistoestemming is aan te vragen op de ESTA-website van de US Customs and Border Protection Authority. U dient dit zo vroeg mogelijk, maar minstens 72 uur voor uw vertrek, te doen. Het invullen van de aanvraag duurt ongeveer 15 minuten per persoon.

Een ESTA-reistoestemming wordt meestal onmiddellijk gegeven, maar dit kan ook tot 72 uur duren. Na goedkeuring van uw aanvraag voor een ESTA-reistoestemming ontvangt u een referentienummer. Vergeet niet de reactie op uw ESTA-aanvraag te printen. U heeft het referentienummer namelijk nodig om uw ESTA-informatie te wijzigen als uw paspoort verloopt.

De ESTA-reistoestemming is twee jaar geldig. Gedurende deze twee jaar kunt u zo vaak als u wilt naar de VS reizen, totdat één of meerdere antwoorden op de JA/NEE-vragen in uw ESTA-aanvraag veranderen, of totdat uw paspoort verloopt.

Het kan gebeuren dat u niet direct een ESTA-reistoestemming krijgt. In dat geval wordt u geadviseerd om met behulp van het ESTA-aanvraagnummer na te kijken of de toestemming voor vertrek alsnog wordt gegeven. Doet u dit vooral tijdig, omdat er een kans is dat u wordt verwezen naar de ambassade of het consulaat van de VS. Wij raden u aan om een uitdraai van de reactie op uw ESTA-aanvraag mee te nemen naar de luchthaven van vertrek.

Aanvragen op website: https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta  

Let op: voor het aanvragen van de ESTA-reistoestemming wordt er gevraagd om het adres van het hotel en de vluchtgegevens.

• Wat voor soort reisdocumenten heb ik nodig?
Een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart is voldoende voor:
Andorra, België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland, Hongarije*, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Turkije, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.
*Voor Hongarije geldt dat de luchtvaartmaatschappij als eis stelt dat uw grensdocument nog minimaal drie maanden geldig moet zijn tot na uw terugkomst in Nederland.
Voor Rusland moet het paspoort nog minimaal drie maanden geldig zijn vanaf het geplande einde van het bezoek.
U bent zelf verantwoordelijk voor de juiste reisdocumenten.

Kleding

• Wat voor kleding is passend om te dragen naar de operavoorstellingen?
In uw reisbescheiden geven wij een kledingadvies. Deze ontvangt u ongeveer twee weken voor vertrek.
In de meeste theaters geldt nette tot chique kleding.
In de volgende operahuizen is chique kleding van toepassing (avondkleding is niet verplicht, maar kan heel goed): Scala in Milaan, Staatsopera in Wenen, MET in New York, Grosses Festspielhaus tijdens de Salzburger Festspiele, Staatsopera in München.
Over het algemeen kan gezegd worden dat bij openluchtvoorstellingen zoals in Verona of tijdens het Puccini Festival de bezoekers veelal gekleed gaan in nette zomerse kleding. Het is aan te raden om ook iets warms mee te nemen voor de koele avonden (later op de avond kan het wat fris worden).
Tijdens de decemberreizen kan het door winterse omstandigheden glad en glibberig zijn. Wij adviseren u daarom goed schoeisel mee te nemen.

Muziekvoorstellingen

• In welke taal worden de opera's gezongen?
In de theaters worden de opera's meestal (voor 98%) gezongen in de originele taal van de opera. Uitzonderingen hierop zijn o.a.:
- Wenen Volksoper: veelal Duits gezongen
- Boedapest Erkel Theater: veelal Hongaars gezongen

• Op het opera- / concertticket staat een lagere prijs. Hoe kan dat?
Op het ticket dat u overhandigd krijgt, staat de kale prijs zonder reserveringskosten e.d. Wij hebben voor u goede entreebewijzen voor de voorstellingen gereserveerd.

In veel operahuizen, zoals de Staatsopera of Volksopera in Wenen, de Scala in Milaan e.d., worden geen kaartjes tegen de op het ticket vermelde prijs verkocht.

Onze prijzen worden gequoteerd inclusief de in deze theaters geldende reserveringskosten en voorverkooptoeslagen. Deze toeslagen verschillen per theater, en kunnen soms oplopen tot 30% van de ticketprijs. Boeken via Hannick Reizen voorkomt teleurstellingen en lange wachttijden bij de kassa. De annuleringskosten voor geannuleerde tickets bedragen altijd 100%.

De Scala
Een eerste categorie ticket kan zowel een zaalzitplaats (Platea) zijn, maar kan ook een zitplaats zijn in een van de boxen (1e, 2e, 3e of 4e etage eerste of tweede rij). Wij verzoeken altijd om zitplaatsen in de zaal, maar krijgen niet die garantie. Reserveringen voor de Scala kunnen wij alleen maken op basis van categorie en niet op basis van stoelplaats. Hoewel er duidelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge plaatsen, is het voor Hannick Reizen niet mogelijk om de garantie op een bepaalde rij stoelen te krijgen. Helaas is het dus niet altijd mogelijk deze wens ingewilligd te krijgen.

• Is de voorstelling een traditionele of moderne uitvoering?
De een prefereert een traditionele uitvoering, de ander een moderne. Uiteraard is het prettig van tevoren te weten wat voor soort uitvoering het betreft. Helaas is hier niet altijd eenduidig antwoord op te geven, aangezien de meningen verschillen over wat nu precies modern en wat nu precies traditioneel is. Daarnaast weet het theater bij nieuwe ensceneringen / producties vaak niet hoe het eruit gaat zien, pas na de première weet men meer. Wij proberen zoveel mogelijk informatie te verstrekken over wie de voorstelling regisseert en hoe de enscenering is. Zodra er meer informatie over de uitvoering van een voorstelling bekend is, zullen wij deze bij de reisbeschrijving toevoegen. U kunt natuurlijk ook altijd bij ons navragen of er al meer bekend is.

• Wat gebeurt er als het regent tijdens een openluchtvoorstelling?
Een opera of concert bijwonen in een openluchttheater zorgt altijd voor een bijzondere sfeer. Vooral in de zomermaanden zijn er vele openluchtvoorstellingen. Hannick Reizen biedt dit soort voorstellingen regelmatig aan. Hoewel het op deze bestemmingen doorgaans mooi en zonnig weer is, kan het ook wel eens regenen. De organisaties van het festival of de opera hanteren hiervoor vaak speciale regels. Deze regels worden vermeld bij de betreffende reis. Voor informatie over andere openluchtfestivals kunt u ons altijd bellen.

• Wat voor zitplaatsen heb ik tijdens de voorstellingen?
Onze reizen kenmerken zich o.a. door goede theaterplaatsen. Wij hebben meestal 1e of 2e categorie kaarten voor u gereserveerd.

Noodgevallen

• Wat te doen in noodgevallen?
Wanneer u met ons op reis bent en er doet zich een noodgeval voor, dan staat onze reisleiding uiteraard voor u klaar. Mocht u zonder reisleiding op reis zijn, dan is Hannick Reizen 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.

Voor noodgevallen buiten kantooruren is er 24 uur per dag een speciale noodtelefoon beschikbaar. Het noodnummer is 06 – 53 22 81 88. Mocht er een keer een afwijkend nummer van toepassing zijn, dan wordt dit op het antwoordapparaat bekend gemaakt.

Reisbescheiden

• Wanneer ontvang ik de reisbescheiden?
Ongeveer twee weken voordat u op reis gaat, ontvangt u van ons de reisbescheiden. In deze reisbescheiden vindt u o.a. het dagprogramma, een adressenlijst voor thuisblijvers, uitgebreide informatie over de betreffende muziekvoorstellingen en de bestemming waar u naartoe gaat. Als u een groepsreis heeft geboekt, ontvangt u tevens een deelnemerslijst.

De trein- / vliegtickets
Indien u een trein- of een vliegreis heeft geboekt, sturen wij u circa acht dagen voor vertrek de tickets toe.

De muziektickets
Bij een groepsreis ontvangt u de muziektickets ter plaatse van de reisleiding. Heeft u een individuele reis geboekt, dan krijgt u de muziektickets thuis gestuurd of worden deze voor u in het hotel klaar gelegd. U krijgt hier vooraf altijd duidelijke informatie over.

• Ontvang ik de reisbescheiden digitaal of per post?
Wij versturen de reisbescheiden ongeveer twee weken voor vertrek per post naar u toe. Mocht u de reisbescheiden liever digitaal ontvangen, dan horen wij dat graag van u. U kunt dit aangeven tijdens het boeken van uw reis.

Reisdagen

• Waarom tellen de reisdagen mee in de reisduur?
Het is gebruikelijk in de reiswereld om de reisduur te vermelden in hele dagen. De eerste en laatste dag van uw reis tellen als hele dagen, ongeacht uw vertrek en / of aankomst. Het kan voorkomen dat u door ongunstige vluchttijden niet de volledige reisduur op de bestemming bent. Hannick Reizen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongunstige vluchttijden.

Reisgeld

• Hoeveel geld moet ik meenemen op reis?
Dit is per reis verschillend. De meeste maaltijden en entrees zijn inbegrepen, dus het gaat met name om de lunches en uw persoonlijke uitgaven. Dit bedrag is afhankelijk van wat u zelf wilt uitgeven aan souvenirs, drankjes e.d. De ervaring leert ons dat u ongeveer € 45,- per persoon per dag kunt aanhouden.

• Kan ik ter plaatse geld wisselen of pinnen?
U kunt vrijwel in ieder land geld pinnen of, indien van toepassing, geld wisselen.
Meestal kunt u buitenlands geld bij terugkeer in Nederland weer omwisselen.
Sommige valuta zijn niet of moeilijk in Nederland verkrijgbaar en dient u daarom pas in het land zelf te wisselen (bijvoorbeeld de Poolse Zloty's en de Tsjechische Kronen).
Dit kan op de volgende manieren:
- op de luchthaven
- in het hotel (meestal is er in het hotel ook een mogelijkheid om geld om te wisselen)
- bij de pinautomaat (pinnen is veruit de goedkoopste manier en in vrijwel elke stad zijn pinautomaten aanwezig)

Reisgezelschap

• Staan op de deelnemerslijst de voornamen van de deelnemers?
Bij uw reisbescheiden ontvangt u de deelnemerslijst met alle namen van uw reisgenoten zonder vermelding van de voornaam. Als bedrijf zijn wij gebonden aan privacywetten en volgen wij de AVG richtlijnen.

• Wat is de groepsgrootte bij Hannick Reizen?
Onze groepen bestaan veelal uit 15 tot 26 personen. Bij sommige reizen wordt de groep uitgebreid tot 30 personen. Eveneens gaat er met de groepsreizen altijd een reisleider mee.

• Wat is de samenstelling van het reisgezelschap?
Het reisgezelschap bestaat veelal uit gelijkgestemde muziekliefhebbers. Veel van onze klanten reizen vaker met ons.

Reisleiding

• Wat kan ik verwachten van de reisleiding tijdens de reis?
Bij elke groepsreis gaat er een reisleider met u mee. Zij zullen u tijdens de gehele reis bijstaan en uw vragen zo goed mogelijk beantwoorden. De reisleiding heeft veel kennis van de muziek en zal u dan ook tijdens de reis meer informatie geven over de concerten, opera's, operettes, musicals of balletten die u gaat bezoeken.

Reserveren

• De reis die ik wil boeken is ‘op aanvraag’. Wat betekent dit?
Als een reis op aanvraag is, betekent dit doorgaans dat een onderdeel niet direct beschikbaar is. Dit kan bijvoorbeeld de vlucht of het muziekticket zijn. Zodra wij uw aanvraag binnenkrijgen, zullen wij voor u nagaan of wij het missende onderdeel voor u kunnen reserveren. Het is mogelijk dat het onderdeel op aanvraag duurder uitvalt dan de originele prijs doordat deze later wordt aangevraagd. Mocht dit het geval zijn, dan zullen wij u hierover informeren voordat wij de boeking voor u rond maken.

• Gaat een reis gegarandeerd door?
Op onze website kunt u de status van uw reis bekijken. Zodra een reis gegarandeerd vertrek heeft, krijgt de reis het label ‘gegarandeerd vertrek’.

• Hoe kan ik een reis reserveren?
U kunt via onze website een reservering maken. Dit doet u door naar de reis te gaan die u wilt boeken en op de groene knop 'boek nu' te drukken. Hierna doorloopt u het boekingsproces en ontvangt u via de e-mail uw boekingsbevestiging / factuur.
Eveneens kunt u ons doordeweeks tussen 09:00 uur en 17:00 uur bereiken op 070 – 319 19 29. Een medewerker van Hannick Reizen loopt graag de boeking met u door, waarna wij u de bevestiging / factuur via de e-mail toesturen.

• Hoe lang van tevoren moet ik mijn reis reserveren?
Hoe geliefder de reis, hoe sneller de reis vol zal zitten. Wij adviseren u dus niet te lang te wachten met het reserveren van de door u gekozen reis. Eveneens is het mogelijk een optie te nemen. Indien mogelijk kunnen wij voor u een optie voor één week plaatsen. Dit is vrijblijvend en geeft u wat meer tijd om over uw beslissing na te denken. Mocht u twijfelen of u een reis wilt boeken, neemt u dan gerust contact met ons op. Eén van onze medewerkers bespreekt graag de mogelijkheden met u.

• Ik wil graag onder voorbehoud een plaats reserveren voor een reis. Kan dat?
Het is veelal mogelijk bij ons een optie te nemen. U kunt contact met ons opnemen en wij zullen kijken of u voor de door u geselecteerde reis een optie kunt nemen. Veelal geldt deze optie voor één week, indien mogelijk. Mocht u de optie uiteindelijk niet willen bevestigen, dan verwijderen wij uw optie. Mocht u wel willen boeken, dan zetten wij uw optie om in een reservering.

SGR

• Is Hannick Reizen aangesloten bij SGR?
Vanzelfsprekend is Hannick Reizen aangesloten bij de SGR, de Stichting Garantiefonds Reisgelden, onder lidnummer 1881. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van de SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.

Speciale labels

• Wat houdt een Wouter & Friends reis in?
Onze Classical Music Manager Wouter Schmidt neemt u graag mee op een echte Wouter & Friends reis. De Wouter & Friends reizen kunt u terugvinden op onze website onder het label ‘Wouter & Friends’. Door persoonlijke contacten met artiesten, anekdotes, masterclasses en tal van andere activiteiten wordt u een blik gegund in de bijzondere wereld van de muziek.

Verblijf

• Wat is de zwaarte van het programma?
Onze muziekreizen zijn in het algemeen geschikt voor iedereen. Het verschilt per programma hoe vol het programma is. Wel verwachten wij dat onze klanten goed ter been zijn en trappen kunnen lopen. Verder verzorgt Hannick Reizen een aantal ‘rustig aan reizen’ gedurende het jaar. Dit houdt in dat het tempo tijdens de reis iets lager ligt en u meer vrije tijd heeft tijdens de reis. Ook voor deze ‘rustig aan reizen’ verwachten wij dat onze klanten goed ter been zijn en trappen kunnen lopen. Mocht u vragen hebben over de zwaarte van een reis en of de reis voor u mogelijk is, neemt u dan gerust contact met ons op. Onze medewerkers zijn doordeweeks van 09:00 uur tot 17:00 uur bereikbaar op 070 – 319 19 29.

• Wat kan ik verwachten van de hotels?
U verblijft doorgaans in 4-sterrenhotels. De hotels worden geselecteerd op basis van kwaliteit en ligging. Eveneens geniet u van een goed ontbijt in het hotel. In het algemeen hebben wij voor u een standaard 2-persoonskamer gereserveerd. Mocht u een grotere en / of luxere kamer wensen, dan kunt u dit bij ons aanvragen. Wij zullen uw wensen doorgeven aan het hotel en een eventuele toeslag aan u doorberekenen.

Vervoer

• Kan ik een taxi reserveren naar Schiphol?
Tijdens uw boeking kunt u bij ons aangeven dat u graag met een taxi naar Schiphol gebracht wordt. Wij zullen voor u de mogelijkheden bekijken en u inlichten over de kosten hiervoor.

• Hoe kan ik makkelijk parkeren op Schiphol?
Reist u met uw eigen auto naar Schiphol, dan is veilig kunnen parkeren een geruststellende gedachte. Door vooraf Schiphol smart parking te reserveren, kunt u voordelig op de officiële parkeerplaats van Schiphol parkeren gedurende uw reis. Daarnaast heeft Schiphol recent de service Schiphol holiday valet gelanceerd. Voor deze dienst betaalt u iets meer, maar u rijdt direct naar de vertrekhal en kunt dus zonder extra transfertijd op reis. Een gekwalificeerde medewerker van Schiphol zorgt vervolgens voor het parkeren van uw voertuig. Wilt u deze en andere parkeerplaatsen graag vergelijken? Kijk dan op www.parkeerprijzen.nl, www.parkerenschiphol.nl of www.langparkerenschiphol.nl.

• Hoe word ik Flying Blue member van KLM?
Bent u nog geen Flying Blue member? U vraagt het lidmaatschap makkelijk aan. U betaalt dan geen kosten voor het vervoeren van ruimbagage. Het aanvragen van een Flying Blue nummer is gratis. Doe het nu direct via de website van de KLM.
- Vul dit formulier in:
Word Flying Blue member, profiteer van de voordelen. Vul het formulier nu direct in.
U vult uw naam, adres, woonplaats, e-mailadres, geboortedatum en een 4-cijferige code (door u zelf in te vullen) in. Gegevens zijn persoonsgebonden en gelden voor 1 persoon.
- Na aanmelding ontvangt u een bevestigingsmail met o.a. het Flying Blue nummer. Dit nummer geeft u door aan Hannick Reizen. Hannick Reizen noteert uw Flying Blue nummer in het reserveringssysteem, zodat wij uw nummer ook voor toekomstige KLM / Air France-vluchten direct beschikbaar hebben.

• Kan ik met mijn e-ticket thuis online inchecken?
Veel luchtvaartmaatschappijen geven tegenwoordig e-tickets uit. Voor u als reiziger betekent dit dat u slechts een geprint reisschema met relevante gegevens betreffende uw reservering ontvangt. Vaak kunt u met deze gegevens thuis, circa 24 uur voor vertrek, alvast inchecken. U kiest dan van achter uw computer uw vliegtuigstoel uit en kunt zelf uw instapkaart printen. Op Schiphol hoeft u slechts uw bagage af te geven en kunt u vervolgens gelijk naar de douanecontrole. Wij raden u aan om op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij te kijken of u online kunt inchecken.
Bij groepsreserveringen is het niet altijd mogelijk om vooraf thuis al online in te checken.
U dient erop attent te zijn dat u alleen voor uzelf incheckt en niet voor de overige deelnemers.

Het is heel erg belangrijk dat u, bij boeking van een vliegreis, uw naam conform paspoort aan ons doorgeeft. Het wijzigen van de naam op het ticket brengt extra kosten met zich mee.

• Wat kost ruimbagage bij KLM?
KLM heeft sinds april 2013 haar bagageregels veranderd. Het meenemen van ruimbagage op Europese vluchten is een betaalde keuzemogelijkheid voor passagiers die Economy Class reizen. Bij Hannick Reizen zorgen wij er echter voor dat het meenemen van 1 koffer van maximaal 20 kg per persoon is inbegrepen in uw reissom.
Heeft u al een Flying Blue nummer? Geef deze dan bij boeking direct aan ons door. Wij noteren deze in uw klantendossier.
Heeft u nog geen Flying Blue nummer? Vraag deze dan per omgaande gratis aan via de website van KLM en geef uw nummer aan ons door.

Contactgegevens Flying Blue
Voor vragen kunt u contact opnemen met Flying Blue via telefoonnummer 0900 – 040 0252.

Let op, uw naam voor uw Flying Blue nummer dient overeen te komen met uw naam conform het paspoort en uw e-ticket!

• Met wat voor soort touringcars reist Hannick Reizen?
Hannick Reizen huurt al jaren de touringcars bij hetzelfde bedrijf. De touringcars zijn voorzien van alle luxe. Touringcars zijn vaak hoger gebouwd, zodat er onder de zitplaatsen bagageruimte is. De touringcar wordt altijd bestuurd door een ervaren chauffeur. Eveneens beschikt Hannick Reizen over een touringcar met eigen logo op de zijkant, zo kunt u de bus gemakkelijk herkennen. De Hannick Reizen touringcar wordt zoveel mogelijk ingezet, maar de kans bestaat dat u reist met een touringcar zonder Hannick logo.

• Wat zijn de opstapplaatsen voor de busreizen?
Voor de reizen naar Duitsland zijn de opstapplaatsen in het algemeen Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem. Voor onze reizen naar het Verenigd Koninkrijk zijn de opstapplaatsen in het algemeen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Breda. Tijdens uw boeking kunt u aangeven in welke plaats u zou willen in- en uitstappen. Eveneens kunt u bij elke reis bij het stukje 'vervoer' lezen welke opstapplaatsen er mogelijk zijn bij de desbetreffende reis.

• Wat zijn de opstaptijden voor de busreizen?
De touringcar vertrekt vroegtijdig vanuit Nederland om op een redelijke tijd op bestemming te arriveren. Per reis verschilt de opstaptijd, doordat sommige bestemmingen verder weg liggen dan anderen. Voor actuele opstaptijden kunt u contact met ons opnemen. Wij informeren u graag.

• Wat moet ik doen als ik te laat bij de opstapplaats ben?
Mocht u door onvoorziene omstandigheden niet op tijd kunnen komen, raakt u dan niet in paniek. Als u ons op de ochtend voor vertrek vóór 09:00 uur nog wilt bereiken, belt u dan met het noodnummer. Dit nummer ontvangt u in uw reisbescheiden ongeveer twee weken voor vertrek. Doordeweeks tussen 09:00 uur en 17:00 uur kunt u altijd het kantoor bellen. Samen proberen we vervolgens een oplossing te zoeken om uw reis toch goed te laten beginnen.

• Hoe laat arriveer ik weer bij de opstapplaatsen?
Doorgaans zult u aan het einde van de middag of in de avond arriveren bij de opstapplaatsen in Nederland. Dit hangt veelal af van de bestemming van uw reis en hoever de chauffeur moet rijden. Een paar weken voor het vertrek van uw reis zijn de opstaptijden veelal bekend en zullen deze tijden in uw reisbescheiden staan. Neemt u gerust contact met ons op, mocht u vragen hebben over uw reis.

• Kan ik voorin de bus zitten?
Een plek voorin de bus is veelal gereserveerd voor de reisleider. Mocht u vanwege wagenziekte, etc. een bepaalde voorkeur hebben voor een plek in de bus, neemt u dan contact met ons op. Wij zullen kijken wat er voor u mogelijk is.

Verzekeringen

• Waarom zou ik een annuleringsverzekering afsluiten?
U sluit een annuleringsverzekering af om te voorkomen dat u het geld voor een geboekte reis kwijt bent als u de reis moet annuleren vanwege onvoorziene omstandigheden. Mocht u genoodzaakt zijn uw reis te annuleren, dan vergoedt de annuleringsverzekering de annuleringskosten die de reisorganisatie in rekening brengt. In de polis van uw annuleringsverzekering vindt u terug waarvoor u verzekerd bent. Mocht u de reis annuleren, dan brengt Hannick Reizen annuleringskosten in rekening. Doorgaans zijn deze annuleringskosten een percentage van de reissom. Indien u een annuleringsverzekering afsluit, hoeft u niet zelf voor deze kosten op te draaien. Eveneens kan het zo zijn dat door omstandigheden u genoodzaakt bent eerder naar huis te reizen. De niet genoten reisdagen worden dan veelal vergoedt door uw annuleringsverzekering. Let op, u dient de annuleringsverzekering wel binnen zeven dagen na het boeken van de reis af te sluiten om in aanmerking te komen voor de (volledige) dekking.

• Wat is het voordeel van een reisverzekering?
Een reisverzekering verzekert u voor de eventuele medische kosten en schade tijdens uw reis. Mocht u in het buitenland in het ziekenhuis terechtkomen, dan worden de medische kosten vergoed. Veel reizigers gaan ervan uit dat de ziektekostenverzekering deze kosten ook vergoedt, maar dit is helaas niet het geval. De ziektekostenverzekering vergoedt doorgaans alleen de medische kosten zoals ze in Nederland zouden zijn. De kosten zijn in het buitenland meestal veel hoger dan in Nederland. Naast deze medische kosten bent u met een reisverzekering verzekerd tegen schade. Dit betreft meestal een jas, fotocamera, etc. die gestolen kan worden.

Steeds meer klanten kiezen voor de voordelige doorlopende reis- en annuleringsverzekering die Hannick Reizen aanbiedt in samenwerking met De Europeesche Verzekeringen. Wie geregeld op reis gaat, is met deze verzekering het hele jaar door goed verzekerd en bespaart tegelijkertijd tientallen euro's aan premie. Bel of mail ons voor een informatieset over deze voordelige verzekering.

• Wat kost een reis- of annuleringsverzekering mij?
De kosten voor een reisverzekering bedragen:
- Reisverzekering Comfort Europa € 1,77 per persoon per dag.
- Reisverzekering Comfort Wereld € 2,92 per persoon per dag.
Poliskosten: € 3,50 per factuur.

De reisverzekering kan uitgebreid worden met:
- Geldverzekering € 0,50 per persoon per dag.
- Reis rechtsbijstand € 0,18 per persoon per dag.
- Ongevallen (uitkering bij invaliditeit of de dood) € 0,15 per persoon per dag.
- Skiën en snowboarden € 1,00 per persoon per dag.

De kosten voor een annuleringsverzekering bedragen 5,5% van de reissom (excl. assurantiebelasting à 21% en poliskosten à € 3,50).




Brochure aanvragen